dimecres, 11 d’abril del 2012

la terra no embrute


Si passes avui per La Central em podràs mirar si trobes un llibre que es diu Primavera, estiu, etcètera.? Ha de ser al taulell de novetats. No, no recordo de qui és.
Em sembla que t'agradarà, Mati, em diu. Hi ha passat (i pensat), l'ha fullejat, i aquí el tinc, eixint de fer.
Tot ve d'una tarda de diumenge (ho dic com si hagués passat molt de temps, però de fet fa una setmana), d'aquella hora tonta que tenen les totes tardes de diumenge (tret de quan faig vacances), una hora que no es correspon exactament entre les tal i tal, ni dura seixanta minuts. Aquella hora. Doncs bé, en aquella tarda de diumenge, em vaig fer passar l'estona fatídica fent voltes pels blocs, que ja em direu, clic, clic, fins a topar amb un artista que abans es deia Subal Quinina  i ara no sé com es diu perquè d'això no en parla mai, recomanant una novel·la. "Deixeu de llegir-me i aneu a comprar aquest llibre", venia a dir, amb un entusiasme que feia cosa i tot, amb la prudència a can si mai l'he vista, no me'n recordo. I aquí està. El llibre, vull dir. L'obres i, pim-pam, ja ets a la pàgina 130. Despenges el cartell de no-molestar, perquè la vida et reclama amb les seves coses i vas a fer el dinar, o a veure els teus pares, o a sopar amb uns amics que fins fa poc (abans d'ahir, de fet)  fumaven,  a un lloc on fins fa poc es podia fumar. Ara només fumes tu. I surts a un balconet que t'ofereix una vista insospitada de la teva ciutat, de nit a vuit sota zero. Fumar ja és un plaer solitari, que bé. Com llegir. I això és el que vols, anar-te'n cap a casa, encendre un Marlboro, i amb l'última calada (si fumes, no llegeixes, és així), obrir el refotut llibre. Dispensa, he hagut de sortir una estona, ja torno a ser aquí, digues, digues. Estàs parlant amb un llibre, filleta. Estàs per tancar. I pim-pam, pim-pam, fins que l'acabes. Sense treva. Se t'ha fet clar i et fan mal els ulls, que ja no estan per a aquestes maratons. Feia molt que no et passava una cosa així. Molt. I saps que aquest desfici devorador té poc o res a veure amb la literatura. Te la bufa el fraseig, l'estil, el narrador, i si això ja ho va dir Xècspir abans i millor. I ho veus a venir: se'n parlarà d'aquesta novel·la. D'entrada, els crits d'entusiasme, ooooh, uàuu, uàla, després els inevitables psè desmenjats. Aviat, ben aviat, veuràs la Marta Rojals asseguda al sofà de L'hora del lector. I aviat, ben aviat, una tarda que siguis al taulell, vindrà algú a demanar-te si teniu una novel·la que es diu "Tardor, hivern... o una cosa per l'estil" i estarà deixada en préstec. I notaràs una punxadeta dins, però no diràs res, que una cosa es parlar de literatura i una altra parlar de llibres que t'han tocat l'entranya. I tu d'aquestes coses no en parles mai amb els desconeguts, per molt amables que siguin.

***

M'ha tieta no s'hi conforma: Va, beneita, que t'embrutaràs tota! Mira els cabells!
I així, estirada a terra, em sento com una xiqueta. L'olor del foc, de l'aliment, les mans esgarrapant tarrossos de pedra seca. M'és igual, si m'embruto. És més, vull embrutar-me, ben a consciència.
-Vaaa, aixeca't, dona, tan gran que ets i tan criatura. Dis-li, Vicent.
Aleshores mon pare diu la frase:
-La terra no embrute.
Ens la deia quan la Joana i jo érem petites i ens queia una galeta al tros i dubtàvem si agafar-la, perquè la mare i la tieta no ens deixaven recollir res dels carrers: Va, que això és brut. Deixeu-ho, cotxines, que és brut. I al tros, que hi era el pare, ens deia: La terra no embrute. I la Joana: En què quedem?.

Marta Rojals. Primavera, estiu, etcètera. La Magrana, 2011. P. 275.


_______________
Apunt publicat n'aquesta santa casa el 24 de gener de 2011.



13 comentaris:

  1. Vaig llegir aquest llibre ara fa deu mesos, ho sé amb tanta exactitud perquè circumstàncies personals l’han convertit en inoblidable. Era el típic fenomen que sense grans campanyes mediàtiques, només amb el boca-orella i el misteri que envoltava l’autora, havia arribat a xifres considerables de vendes. Jo venia d’un totxo de dimensions èpiques com és Incerta Glòria i una col•lega que coneix els meus gustos literaris me’l va deixar i em va dir que li semblava que em podia agradar. I si, em va agradar, me’l vaig empassar com en Santos Trinidad s’empassa els cubates a tragos curts i depressa.

    Ara que s’ha programat al club de lectura recordo que vaig pensar que l’encert més incontestable de la novel•la era la veu de la narradora com a totes les bones. Una noia que tot just frega la maduresa i la vida li comença a clavar mastegots, torna al poble on va néixer a passar les vacances de Setmana Santa (em sembla recordar, no pas Nadal ni estiu, sinó primavera). Escrita en un català del Baix Ebre (em sembla), és simpàtica, un sentit de l’humor sincer i gens empalagós i a més, conté la dosis justa de retrat generacional que la converteix en entranyable.

    No crec que l’autora tingui cap pretensió artística, ni aspiri a la transcendència literària, cosa d’altra banda, (a vegades) digna d’elogi. Suposo que havia d’escriure el llibre com una taula de salvació terapèutica i així ho va fer, aquests productes sincers i sense engany són els que millor arriben als lectors, perquè en definitiva ens agrada la gent honesta i aquest producte, crec que ho és. La majoria de tècniques emprades són eficients i penso que executades amb mà de mestre, per exemple els diàlegs són realment ben parits, hom no pot fer res més que admirar com l’autora línea a línea, plana a plana, assoleix el seu objectiu.

    M’agrada la forma poc realista, entre condescendent i nostàlgica, en què l’autora evoca el poble. No ens enganyem, els joves brillants no es queden al poble, troben feina a ciutat i, si de cas, hi tornen per Pasqua i Nadal a veure els pares i potser a fotre un clau amb un novio (o novia) pretèrit; secretament li retreuen –al poble- que els hi negués l’oportunitat que mereixien i quan els divendres al vespre arriben fan cara de contents perquè saben que el diumenge a la tarda podran fotre el camp. M’agrada el soterrat erotisme que destil•la la protagonista, una noia de “treinta i tantos”amb unes tremendes ganes de viure (si, és un puto eufemisme) però que disfressa el desig amb mil i un subterfugis ètics i repressors.
    Segur que la gent xal•larà de valent amb la lectura.

    ResponElimina
  2. No saps com t'agraeixo el comentari d'avui, Robert. Que t'hagis esplaiat tant. Perquè jo no puc parlar d'aquesta refotuda novel·la, no puc, ensenyaria massa el cul. I no té a veure (tan sols) amb la lectora-que-s'identifica-amb-el-que-li- estan-explicant, no. És infinitament més greu. És que la vaig començar a escriure, ara fa més de vint anys, una tardor que vaig anar al meu poble per tots sants. No és broma.
    Així que gràcies pel cop de mà.

    ResponElimina
    Respostes
    1. estoooo....hi ha alguna possibilitat, per remota que sigui, de llegir-ho?

      Elimina
    2. No, perquè era una carta. I no sé si la destinatària, l'única persona que en pot donar fe, la conserva. Però em pots ben creure que jo era al cementiri, la vigília de tots sants, netejant la tomba de la meva besàvia, en companyia de l'àvia, i que em sotmetia a les preguntes de rigor (Y luego, cuando viniste? Y hasta cuando estaràs?)de les comares del llogaret, intrigades per la meva presència en unes dates tan fora del calendari habitual (Primavera, estiu, Nadal). I que havia anat a cercar el nord a l'oest, que ja em diràs tu, en un any especialment complicat. Pa cagar-se, Mitch, pa cagar-se.

      Elimina
  3. Et crec, Matilde. L'autora escriu "En fi" a la línia 5 de la primera pàgina. Ben tornat al club de lectura virtual. (He començat a llegir aquest llibre i trobo que sí, que la cosa promet!)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si només fos l'en fi, Òscar. No t'ho pots pas imaginar. Fa iu-iu i tot.
      Pos afanya't a llegir-lo (m'atreveixo a pronosticar que et durarà menys que un sugus de pinya) que amb en Lluís Bosch i l'Eulàlia Mesalles mirarem de preparar unes quantes preguntes per a la Rojals -una mena d'entrevista, vaja- i ens agradaria comptar amb les contribucions dels amables lectors d'aquesta casa.

      Elimina
  4. Primer de tot em vull disculpar, Mati, perquè vaig ser a la biblioteca JT el dia aquell que et vaig dir però em va venir un atac de vergonya furibunda i vaig ser incapaç de demanar per tu.

    Dit això -de genolls encara-, per quin dia i hora es perpetra el club de lectura "primaveril, tardoril, etc."? S'hi podria assistir "bytheface"?

    Espero el teu perdó i la teva resposta.

    Atentament,

    SU

    ResponElimina
  5. Ai, Su, alça't, dona, que tenim una edat i no es pot anar temptant la ciàtica d'aquesta manera!
    Vaig anar a veure en Pujol -cada dia retira més a en Capri!-, allà, a la Sala de la columna, i vinga a repassar tothom, aviam si era capaç d'identificar-te, un cop desestimats els vigatans coneguts, saludats o mig vistos, i, feta la tria, em van quedar un parell de noies que no em sonaven de re, però no vaig gosar ficar la pota, que ara estic passant una temporada prudent, ja veus tu. Entre la prudència i la vergonya estem ben arreglades! Vaig marxar just quan la vídua de Triadú va patir una mena de iu-iu, pobra. Jo era l'única de la sala que duia monyo.

    La trobada del club serà el 24 d'abril a les vuit del vespre. Entrada lliure. Clar que jo de tu m'acreditaria d'alguna manera -penjant-me un cartellet que posi no-sóc-la-Marta-Rojals, per exemple-, perquè porto un mes fent córrer la brama per Vic que comptarem amb la presència de l'autora (quan arribi el moment, disculparé l'absència al·legant que li ha estat del tot impossible venir perquè l'han feta pubilla de les festes de primavera del seu poble, que ho tinc tot ben lligat!) i pot molt ben ser que et trobis signant exemplars de Primavera, estiu..., perquè sempre hi haurà algú que no s'ho creurà, i et voldrà confondre amb una Rojals d'incògnit. Estàs avisada.
    I res més. Avera si aconseguim que la segona sigui la bona i ens petonegem en viu!

    ResponElimina
  6. Mati, ara que ja m'he pogut aixecar (de genollons tota la nit!), GRÀCIES!

    Sobre la xerrada d'en Capri (ai no! d'en Pujol) i les teves investigacions a la Sala de la columna t'he de dir que, precisament, jo era una de les noies (je, je) que estava prop d'aquesta, cosa que em feia seguir la conferència sobre la figura triadurenca una mica de biaix...

    Pel que fa a la trobada del club, queda anotada a l'agenda. Hauré de mirar els horaris del tren de tornada al capicasal, però. Et confesso que el fet que la vostra clientela pugui confondre'm amb la Rojals m'ha semblat, com a poc, enorrrrrrmement excitant.

    I si a la segona em puc treure de sobre la vergonya i ens petonegem ja serà la bomba, no?

    Fins llavors... O no.

    SU

    ResponElimina
    Respostes
    1. Asseguda al costat del passadís central (a la banda dreta, vista la sala amb els ulls d'en Capri), morena, amb botes i el bolso penjat a la cadira?). Si és així, jo era una fila darrera, a la banda esquerra!!!

      Elimina
  7. Ostres,
    Sí que estava a la dreta segons els ulls d'en Capri-Pujol.
    Dubto que portés botes però "bolso" segur que no...
    El meu cabell s'enfosqueix a mida que s'hi sumen les canes.
    En resum: estava amb la meva llibreta escrivint, al costat de l'Agustí Pons (do you know?).
    Aixxxxxxxxxx,
    SU

    ResponElimina
  8. Potser el "bolso" era de la tia asseguda darrera teu. Però la llibreta ha estat definitiva! Aixxx, càsum la prudència.

    ResponElimina
  9. És el que té: per la llibreta la coneixereu, que deia aquella...
    Càsum tot!
    SU

    ResponElimina